De ce ne îngrășăm? | Insulina -

De ce ne îngrășăm? | Insulina

Cu toate că informațiile pe care le avem despre fitness, nutriție și sport în general sunt în creștere și sunt foarte ușor de accesat, obezitatea este din ce în ce mai întâlnită.

În acest articol voi discuta despre obezitatea și cauzele obezității, în special la copii. Dacă ești supraponderal sau obez înainte de 18 ani, ai șanse ca toată viața să fii obez. Și, din păcate, obezitatea nu vine doar cu un aspect neplacut, ci și cu foarte multe boli. Deci este bine să încercăm să rezolvăm problema de la rădăcină.

Cauze posibile

Dulciurile și prăjelile

Suntem tentați să dăm vina pe dulciuri și pe prăjeli. Cu toate acestea, dulciurile și cartofii prăjiți existau și în anii 90′ și în anii 80′. Iar în anii 2000, când cei născuți în 80-90′ aveau 10-20 de ani, erau puține persoane care sufereau de obezitate. Poate erau câțiva supraponderali, dar obezi, foarte rar.

În Franța, croissant-ul cu unt este parte din micul dejun tradițional din 1950 și totuși nu vedeai francezi obezi in 70′.

Asta nu înseamnă că dulciurile nu îngrașă, dar nu sunt cauza principală.

Lipsa de mișcare

Este adevarat că tindem să renunțăm la orice formă de mișcare. Acum mergem cu liftul, cu mașina, luam scările rulante, stăm la birou, etc.

Dar, dacă aceasta ar fi cauza principală, ar însemna că toți cei care lucrează la birou să fie supraponderali sau obezi și toți cei care au un nivel de activitate mai ridicat în timpul zilei (angajați în construcții, poștași, polițiști la patrulă, etc.) să fie slabi. Lucru care nu se aplică.

Caloriile

Inițial, când am analizat acest subiect, gândul meu s-a dus la calorii. Am zis, este simplu, mâncăm mai multe calorii decât în trecut.

Dar, nu este chiar atât de simplu. Este adevărat că mâncăm mai multe calorii, dar la fel ca și dulciurile și prăjelile, acestea nu sunt cauza principală.

Și înainte erau mese calorice. În Romania se consumau lactate grase, carne grasă de porc, cartofi prăjiți în untură, plăcinte făcute din făină albă, zahăr și brânză grasă.

Și apoi am cautat în ce condiții se poate îngrășa o persoană indiferent de numărul de calorii consumat? Și răspunsul a fost…

Insulină

Nivelul de insulină și rezistența la insulină ne controlează direct greutatea.

Studiile au arătat că dacă consumul caloric nu depășeste nivelul de menținere sau este chiar într-un mic deficit, dar nivelul de insulină este ridicat, ne vom îngrășa.

Insulină este ridicată în special de la consumul de zahăr și de la carbohidrați procesați.

Totuși, ce s-a schimbat?

Au apărut gustările!

Și nu orice gustări. Gustările bazate pe zahăr, grăsimi și carbohidrați procesați (în special făina alba).

De multe ori nici nu avem mese întregi. Luăm acum 2 covrigi, mai tarziu un corn cu ciocolată, apoi mâncăm ceva la prânz, mai avem un snickers ca și gustare la cafeaua cu zahăr de la prânz, la birou avem o pungă de covrigei sau de napolitane și tot așa. Dacă stăm să le adunăm, avem 2 mese și 4-5 gustări.

Așa arată nivelul de insulină având 3 mese clasice. Indiferent că mâncăm zahar sau carbohidrați procesați la acele mese.

Având perioade în care insulina era scăzută, corpul se stabiliza.

Cam așa arată nivelul de insulină acum, la o persoana normală.

Aceste creșteri frecvente ale insulinei duc la un nivel de energie scazut, pofte, foame permanentă și închiderea celulelor de grăsime. Cu alte cuvinte, atunci când nivelul insulinei este ridicat corpul nu poate arde grăsimi. De asta este esențială în procesul de slăbire.

Rezistența la insulină

Corpul este învățat să compenseze. Indiferent de ce se întampla în corp, dacă este ceva prea mult sau prea puțin, el încearcă să compenseze.

În cazul insulinei, dacă aceasta este ridicată, corpul compensează dezvoltând rezistență la insulină.

Atunci, nu mai putem absorbi glucoza eficient (zahărul) și acesta rămâne în sânge. Dacă glicemia (zaharul din sânge) este prea ridicată avem un început de diabet de tip 2.

Cerc vicios

În această situație, corpul încearcă să compenseze din nou, producând mai multă insulină pentru a procesa tot acel zahăr din sânge. Având nivelul de insulină și mai ridicat, rezistența va deveni și mai mare. Se formează un cerc vicios.

Nu se întâmplă peste noapte

Tocmai de asta, majoritatea studiilor au omis această problemă, pentru că sunt făcute pe termen scurt.

Dacă analizezi fierul în apă, timp de o zi sau de o oră, poți spune că apa nu va duce la oxidarea fierului.

La fel și în corp, rezistența la insulină se crează în timp, în ani de zile.

Concluzia

  • Având nivelul de insulină stabil, nivelul de energie va fi tot timpul ridicat și poftele vor fi reduse.
  • Având poftele reduse, vom preveni mâncatul excesiv, care automat va duce la îngrășare.
  • Nu trebuie să evitam gustările, doar pe cele care duc la ridicarea nivelului de insulină.
  • Consumând alimente cât mai neprocesate, vom avea nivelul de insulină stabil.

 

1 Comentariu

  1. Titus | octombrie 27, 2017 at 8:48 am
     

    Acesta este un articol foarte bun, avem ce invata de aici si sfaturile ne pot fi benefice si de ajutor daca le aplicăm. Multumesc !!

    Reply

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *