Antrenamentele pe care le-am făcut cu mulți ani în urmă, ne pot influența sănătatea chiar și astăzi, potrivit unui studiu interesant. 

Descoperirile sugerează ca beneficiile persistă mult mai mult, decât ne-am fi așteptat, chiar dacă persoanele s-au antrenat sau nu în continuare.

În medicină, nu este un lucru nou. Același lucru s-a întâmplat cu participanții unui studiu pentru diabet. Cei care au fost monitorizați foarte strict au avut glicemia mai scăzută, decât restul grupului, pentru mult timp după finalizarea studiului.  Acest fenomen se numește „Legacy Effect”.

Știm din alte studii că rezistența la efort scade pe măsură ce înaintăm în vârstă, cam cu 1% pe an.

Cercetătorii de la Universitatea Duke au publicat un studiu în „Frontiers in Physiology”, care urmărește să descopere cat de mult timp avem beneficii, după ce am renunțat sau am scăzut activitatea fizică.

Prima etapă a studiului a fost între 1998-2003. Câteva sute de voluntari sedentari, supraponderali sau obezi, au fost împărțiți în 3 grupuri.

  • Un grup a făcut 4 antrenamente viguroase pe săptămână – cercetatorii au echivalat „viguros” cu jogging-ul.
  • Un grup a făcut 4 antrenamente ușoare pe săptămână – acestea au reprezentat 30-60 de min. de mers.
  • Ultimul grup nu a făcut nici un fel de activitate fizică.

Fiecare persoană a fost monitorizată timp de 8 luni și prima etapa s-a încheiat.

A doua etapă a studiului a constant într-un set de analize detaliate după 10 ani.

Ce au aflat?

  • Grupul care nu s-a antrenat acum 10 ani, nu s-a antrenat nici în ultimii 10 ani, erau într-o forma fizica mult mai slabă, talia fiind mai groasă, având mici probleme de sănătate. Nimic surprinzător, sănătatea și rezistența la efort s-a degradat odată cu trecerea timpului.
  • Grupul care s-a antrenat ușor (mers) a reușit să-și păstreze o parte din rezistența fizică. Adică o scădere așteptată a rezistenței fizice era de 10% (1% pe an, timp de 10 ani), dar aceștia au scăzut 6-7%. Nu putem spune că este ceva spectaculos.
  • Apoi grupul care a facut antrenamente viguroase s-a împărțit în două. Cei care au continuat să facă sport, chiar dacă intensitatea nu a mai fost aceeași și cei care au renunțat complet la activitațile fizice.
  • Cei care au renunțat complet au scăzut în rezistența fizică cu doar 3-4%, iar cei care au continuat mișcarea erau într-o formă mai bună și arătau mai bine decât acum 10 ani.

„Una peste cealaltă, rezultatele ne arată că exercițiile pot fi un puternic modulator de sănătate și beneficiile pot persista destul de mult.” dr. William Kraus, profesor doctor în cardiologie.

Totuși, nu am aflat cum de acest lucru este posibil. Ce se întâmplă cu organismul nostru atunci când ne antrenăm constant timp de câteva luni, încât efectele se păstrează și după 10 ani. Cercetatorii spun că vor continua analiza în acest sens.