Ce Este Mancatul Emotional Si Cum Poti Scapa De Acesta?

Ce Este Mancatul Emotional Si Cum Poti Scapa De Acesta?

Când treci ești stresat, furios sau treci printr-o situație dificilă, ai tendința să mănânci mai mult decât în mod normal, fiind afectat de o anumită problemă din viața ta.

  • Mănânci până când nu mai poți înghiți nimic sau până ți se face rău?
  • Ai senzația că nu poți să-ți controlezi pofta și să te oprești, deși ești sătul sau nu ți-e foame?
  • Simți că mâncarea este singurul prieten și o sursă de alinare pentru problemele tale?
  • Mănânci și când nu îți este foame?

   

    Daca una dintre aceste întrebări te reprezintă, s-ar putea să te confrunți cu mâncatul emoțional. Mâncatul emoțional sau compulsiv se manifesta diferit de la persoană la persoană și este deosebit de foamea fiziologică, ce apare la intervale regulate de timp și reprezintă o necesitate reală a organismului. În linii mari, există câteva manifestari și cauze comune. Acesta se referă la un consum excesiv de alimente ca răspuns la alt sentiment decât foamea: stres, bucurie, supărare, anxietate, tristețe etc. Mâncatul emoțional hrănește emoțiile, nu stomacul.


     În general, sunt alese dulciuri sau produse fast-food, care pe moment dau o stare de bine. Ulterior însă, persoana respectivă resimte o stare acută de rușine și vinovăție pentru ceea ce a făcut. Consecința? Se refugiază din nou în mâncare și astfel ia naștere un cerc vicios.



     Mâncatul emoțional reprezină fuga de o anumită stare inconfortabilă cu care nu vrem să ne confruntăm, pentru că mental ar fi prea dureros pentru noi. Consumând alimente în exces, ne anesteziem simțurile și ne luăm gândul de la ce ne frământă. Însă “foamea” emoțională nu trece cu mâncare.
     De obicei, individul conștientizează că are o problemă doar când imaginea îi este afectată. De exemplu, se îngrașă, iar mediul în care trăiește valorizează persoanele slabe.

Cum poți scăpa de mâncatul compulsiv?

     Exista soluții care pot contribui la controlul mâncatului emoțional. Primul pas esențial este recunoașterea problemei. Foamea pe fond emoțional este un efect al societății moderne. Ritmul de viață, stresul, anxietatile refulează în aceste tulburări alimentare, care funcționează pe baza unor mecanisme reflexe de tipul cauză-recompensă. Sunt importante conștientizarea cauzelor emoționale care duc la acest stil alimentar și găsirea unor soluții sănătoase. Poți urmări câteva din sfaturile următoare:

 

Încearcă să găsești înlocuiești vechile rutine!


    După ce ai identificat ce se află în spatele mâncatului compulsiv în cazul tău, fă o listă cu alte activități care te pot ajuta să îți alimentezi emoția respectivă mai bine decât mâncatul. Poate fi vorba de anumite exerciții de respirație, de meditație, tehnici de relaxare, mers la sală, o rutină de plimbare zilnică etc. Ține cont însă că dacă nu descoperi declanșatorul, doar vei înlocui mâncatul cu un alt mecanism de compensare, iar pe termen lung problema nu e rezolvată.

Înfometarea nu este o soluție, hrănește-te corespunzător!

    Dietele extreme și înfometarea generează dezechilibre la nivel fizic. Mâncatul compulsiv poate apărea ca o consecință a privării de (anumite) alimente pentru o perioadă de timp, astfel că este bine să ai un program de luat masa cât mai regulat și să nu fii foarte înfometat când începi să mănânci. Lasă telefonul și alte distracții deoparte și savurează ceea ce ai în farfurie, acordând atenție gustului alimentelor.

Încearcă să vorbești cu prietenii tăi despre ceea ce simți!
 

   Oamenilor le e greu să numească sau să conștientizeze starea care îi face să mănânce fără măsură. Simplul fapt de a pune în cuvinte emoțiile proprii și a le comunica altora ajută la aducerea lor în conștient. În plus, s-ar putea ca prietenii să ofere o altă perspectivă sau să împărtășească din experiența lor. De asemenea, a citi mai multe despre acest subiect poate fi de ajutor ca să înțelegi mai bine prin ce treci.



Nu ezita să apelezi la un specialist!

   Un psiholog sau un nutriționist îți poate oferi suport pentru a identifica mai ușor legăturile dintre emoțiile tale și nevoia de a mânca. Explorându-ți lumea interioară vei afla ce stă la baza mâncatului compulsiv în cazul tău, iar discutând cu un nutriționist și realizându-ți un plan alimentar îți va oferi un echilibru. Modul în care ne raportăm la mâncare este o oglindă a relației pe care o avem cu noi. Având grijă de sănătatea noastră arătăm respect față de propria persoană.

    Pentru servicii de nutriție, cât și rutine de antrenament personalizat, nu ezita să accesezi link-ul acesta , iar pentru răspunsul întrebărilor strâns legate de alimentație, poți verifica și restul articolelor de pe blog-ul nostru chiar aici!


CItește și asta