Cum Gestionam Febra Musculara – Fitness Nation Romania

Cum Gestionam Febra Musculara

Durerea musculară cu debut întârziat, așa cum mai este numită febra musculară, este un fenomen în care durerea sau rigiditatea musculară apare la o zi sau două după antrenament. Deși apare cel mai frecvent la persoanele care tocmai au început să practice exerciții fizice, aceasta poate apărea inclusiv la cei mai avansați atleți, atunci când are loc o pauză extinsă în rutina de antrenament. De asemenea, poate avea loc atunci când executăm un nou exercițiu sau când creștem dramatic intensitatea sau volumul antrenamentului.

Fiecare stimul ''nou'' care ne provoacă organismul este bine-venit, dar, de obicei, noua adaptare vine cu efecte secundare. Cu toții am resimțit febra musculară, dar ce anume o determină si ce putem face pentru a accelera recuperarea?

Febra musculară provoacă de obicei rigiditate, inflamație, pierderea forței și durere. Mai demult, era unanim acceptat faptul că este cauzată de acumularea acidului lactic, însă studii mai recente au dovedit că este vorba despre microfisuri la nivelul fibrelor musculare, cauzate de contracția excentrică sau de niveluri de antrenament neobișnuite. Contracția excentrică(sau negativul unui excercițiu) este mișcarea de alungire a mușchiului și este adesea asociată cu durerea musculară cu debut întârziat. Exemple în acest sens ar putea fi: coborârea greutăților(coborârea halterei după o flexie a antebrațului pe braț), coborârea în timpul unei flotări sau a unei genuflexiuni etc.

''Tratamentul'' febrei musculare după antrenament

Pe scurt, nu există o modalitate unică și eficientă de a trata durerea musculară cu debut întârziat. În timp ce întinderea, terapia cu vibrații și chiar imersia în apă cu gheață au fost sugerate ca fiind opțiuni rezonabile, majoritatea studiilor sunt contradictorii cu privire la eficiența acestora. Conform unui studiu publicat de School of Health and Sports Studies, crioterapia(terapia cu gheață), întinderea, homeopatia, stimularea electrică sau cu ultrasunete, nu au demonstrat niciun efect asupra atenuării durerii musculare sau a altor simptome asociate febrei musculare. Exercițiul este cel mai eficient mijloc de calmare a durerii în timpul febrei musculare, dar efectul analgezic este temporar. De asemenea, este recomandată antrenarea unor părți ale corpului mai puțin afectate de efectele febrei musculare, pentru a permite corpului să se recupereze.

În final, experiența personală va dicta metoda care funcționează cel mai bine pentru fiecare individ. Unele dintre metodele utilizate frecvent de sportivi includ:

  • Recuperarea activă presupune utilizarea exercițiilor aerobe cu impact redus, imediat după antrenament, pentru a crește fluxul de sânge către grupele musculare supraîncărcate. Aportul crescut de sânge, bogat în nutrienți și oxigen, poate ajuta la ameliorarea inflamației.
  • Masajul sportiv, de asemenea, poate crește fluxul sanguin către musculatură și poate reduce severitatea rigidității și a inflamației.
  • O tehnică alcătuită din odihnă, gheață, compresie și elevație este recomandată pentru tratarea leziunilor acute, dar poate fi ajustată dacă simțiți că ați exagerat.
  • Medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene, cum ar fi aspirina sau ibuprofenul, pot îmbunătăți în mod semnificativ inflamația și viteza vindecării, însă oamenii de știință atrag atenția asupra faptului că această variantă trebuie să fie folosită atunci când toate celelalte nu au dat rezultate, iar simptomele febrei musculare sunt resimțite puternic. Multe probleme pot apărea după administrarea excesivă a acestor medicamente, probleme care de cele mai multe ori depășesc cu mult beneficiile(vom discuta despre efectele medicamentelor antiinflamatoare pe îndelete, într-un articol viitor).
Desigur, dacă toate aceste variante nu reușesc să vă amelioreze suficient simptomele unei febre musculare puternice, atunci simpla odihnă va permite organismului să se recupereze și să se vindece singur, în ritmul său.

Cum să eviți febra musculară

Oricât de simplu poate părea, cea mai bună metodă de a evita durerea musculară cu debut întârziat, este în primul rând prevenția. Este necesar să ne ascultăm corpul și să acordăm atenție atunci când un exercițiu face tranziția de la stres, la durere. De asemenea, este important să începem corect antrenamentul. Unul dintre motivele pentru care apar microfisurile este faptul că fibrele musculare sunt rigide înainte de a începe antrenamentul. Dacă nu sunt încălzite în mod corespunzător și executăm direct exercițiile, întinderea fibrelor musculare se va realiza mult mai dificil, putând duce la probleme mult mai grave decât microfisurile ce apar în timpul febrei musculare. Febra musculară nu reprezintă un lucru negativ, mai ales când poate servi drept încurajare într-un program de antrenament, deoarece oamenilor le plac rezultatele imediate. Toate cercetările susțin beneficiile activității. Fie că este vorba de alergare, mers pe jos, fotbal, înot sau ridicatul greutăților, toate aceste activități sunt bune pentru sănătatea cardiovasculară, articulară și generală. Dar, de asemenea, studiile atenționează asupra schimbărilor bruște în ceea ce privește volumul și intensitatea sportului practicat, deoarece tranzițiile bruște pot cauza o stagnare a progresului sau accidentări.