Cum Sa Scapi de Balonare – Fitness Nation Romania

Cum Sa Scapi de Balonare

De câte ori ți s-a întâmplat să ai disconfort abdominal în cele mai nepotrivite momente? Este și mai frustrant dacă ești, totuși, o persoană atentă la alimentație și la activitatea fizică.  Balonarea este de cele mai multe ori afecțiunea învinuită, însă, din fericire, poate fi temporară. De asemenea, femeile sunt de 2 ori mai predispuse la a suferi de sindromul colonului iritabil decât bărbații. Colonul mai lung și peretele abdominal relaxat predispun femeile la balonare și disconfort gastrointestinal. Ne-am îndreptat către știință pentru a vedea ce anume cauzează distensia abdominală, precum și pentru a oferi cele mai utile sfaturi privind ameliorarea balonării.

În primul rând, dacă te simți balonat după o masă copioasă s-ar putea să fii prea plin, având în vedere faptul că stomacul unui adult se poate extinde de până la 4 ori dimensiunea sa.

Balonarea după mese poate fi un sentiment incredibil de inconfortabil. Cercetările arată că 10-25% dintre persoanele sănătoase experimentează într-o anumită măsură acest fenomen, dar majoritatea nu face nimic în acest sens.

Balonarea se caracterizează printr-o puternică senzație de presiune în abdomen, de multe ori fiind însoțită de distensia acestuia. Termenul de balonare este adesea folosit interschimbabil cu indigestie, distensie abdominală sau retenție de apă. Acestea sunt probleme separate, însă pot apărea în același timp cu balonarea. Este o afecțiune frecventă în tulburările gastro-intestinale, în special în cadrul sindromului colonului iritabil.

Cauzele exacte ale balonării variază de la persoană la persoană, însă, de cele mai multe ori aceasta este rezultatul:

  • Bacteriilor intestinale
  • Digestie neobișnuit de lentă
  • Reflexe musculare abdominale anormale
  • Sensibilități alimentare
  • Stres

Femeile pot, de asemenea, să rețină apă în timpul menstruației.

Cei care au sindromul colonului iritabil pot experimenta episoade intense de balonare după ce au consumat alimente care conțin FODMAPS.

FODMAPS este acronimul care semnifică:

  • Oligozaharide fermentabile
  • Dizaharide
  • Monozaharide
  • Polioli

Alimentele care sunt catalogate FODMAPS sunt, în general, carbohidrați, și se regăsesc într-o gamă largă de alimente precum ceapa, usturoiul, ciupercile, merele, lintea, secara și laptele.

Problema este rata de absorbție foarte scăzută a acestor zaharuri, întrucât odată ce trec de intestinul subțire și ajung în colon, acestea fermentează. Astfel se produc gazele care, în cazul unui intestin sensibil, generează balonare, flatulență și durere.

Cum scapi de balonare?

1. Tratează Sindromul Colonului iritabil și descoperă eventualele sensibilități la alimentele din categoria FODMAPS

Sindromul colonului iritabil este o tulburare frecventă, care determină o varietate de simptome digestive. Balonarea este unul dintre cele mai frecvente simptome pentru pacienții diagnosticați cu sindromul colonului iritabil, rata depășind 90%.

Vestea bună este că oamenii de știință au descoperit faptul că pentru multe persoane eliminarea alimentelor declanșatoare din dietă ameliorează problema.

Într-un studiu desfășurat pe pacienți cu sindromul colonului iritabil, 43 de participanți au primit o dietă săracă în alimente FODMAP, în timp ce 39 de voluntari au continuat o dietă standard pentru a observa eventualele diferențe.

Dintre pacienții care au îndepărtat alimentele din categoria FODMAP, 82% au raportat îmbunătățiri semnificative ale balonării.

2. Probioticele te pot ajuta să scapi de balonare

Probioticele sunt bacterii benefice, întâlnite în mod natural în anumite alimente și suplimente care ne pot ajuta să scăpăm de balonare. Există numeroase dovezi științifice care confirmă faptul că aceste alimente pot ajuta la buna funcționare a sistemului digestiv, în special la diminuarea balonării.

Într-un studiu efectuat pe 122 de pacienți cu sindrom de colon iritabil, o doză zilnică de Bifidobacterium bifidum a îmbunătățit semnificativ simptomele balonării și durerii în comparație cu placebo.

De exemplu, anumite alimente fermentate, precum kefirul și iaurtul conțin mai multe doze ale acestei bacterii, alături de multe alte specii benefice.

3. Problema balonării poate apărea din cauza unei deficiențe de enzime digestive

Enzimele digestive sunt substanțe chimice din organism, care ajută la descompunerea alimentelor în componente mai mici și apoi în molecule, pentru a putea fi utilizate de către organism.

Unii oameni nu au suficiente enzime pentru a descompune anumiți carbohidrați în timpul digestiei. Prin urmare, glucidele nedigerate care ajung în intestin trec prin procesul de fermentație, provocând gaze și balonare.

4. Adresează problema constipației

Constipația este un factor declanșator major al balonării. Aceasta este responsabilă de încetinirea mișcării alimentelor și gazelor prin tractul digestiv. Constipația poate favoriza, de asemenea, fermentația carbohidraților din intestin, ceea ce poate produce gaze și accentua balonarea.

Prin urmare, consumul adecvat de lichide poate facilita mișcările intestinale, precum și exercițiile fizice mai intense și consumul unor alimente bogate în fibre.

5. Modifică orarul meselor

Micile modificări ale obiceiurilor alimentare pot ajuta la reducerea balonării. Studiile sugerează faptul că unele persoane, în special femeile, sunt mai sensibile la senzația de extindere a stomacului după mese.

Prin urmare, teoretic, consumul de mese mai mici poate preveni senzația de balonare prin diminuarea distensiei stomacului. Un alt sfat util în această situație ar fi să nu mâncați rapid și să evitați folosirea paielor pentru băuturi, întrucât acestea permit pătrunderea gazelor în stomac.

Cum să reduci balonarea datorată menstruației?

Balonarea este unul dintre simptomele sindromului premenstrual, care poate apărea cu 1-2 săptămâni înainte de perioada menstruală. Poate fi însoțit de crampe abdominale, dureri de spate și alte simptome specifice. Balonarea înainte și în timpul menstruației este rezultatul modificărilor hormonale, mai exact a progesteronului și a estrogenului.

Din fericire, există unele schimbări pe care femeile le pot face pentru a reduce aceste simptome:

  • Evită alimentele sărate: sodiul crește retenția apei din organism. De obicei, este recomandat să se evite alimentele procesate și ar trebui să vă concentrați mai mult pe alimente proaspete.
  • Consumați alimente bogate în potasiu: aceste alimente pot ajuta la reducerea balonării din perioada menstruală prin scăderea nivelului de sodiu și creșterea producției de urină. Alimentele bogate în potasiu includ: spanac, cartof dulce, banane, avocado și roșii.
  • Evitați carbohidrații rafinați în această perioadă: făina albă sau zaharurile procesate pot provoca creșteri ale nivelului de zahăr din sânge. Acest lucru crește nivelul insulinei, ceea ce determină rinichii să rețină și mai mult sodiu, având ca efect o retenție mare de apă.
  • Beți mai multă apă
  • Antrenați-vă regulat: studiile arată că exercițiile fizice intense reduc senzația de balonare si de distensie abdominală.

Este important să menționăm faptul că unele persoane pot fi mai sensibile decât altele atunci când vine vorba de retenția apei. În acest sens, atât balonarea, cât și distensia abdominală, pot avea cauze individuale. Ceea ce funcționează pentru altcineva s-ar putea să nu vă fie de ajutor, astfel încât trebuie să acordați atenție alimentației pentru a observa ce anume funcționează pentru dumneavoastră.

 

 

 

 

Lasă un comentariu

Nu uita, comentariile trebuie aprobate înainte de publicare