Cum Se Poate Reduce Nivelul de Stres Prin Fitness?

Cum Se Poate Reduce Nivelul de Stres Prin Fitness?

   Hormonul stresului joacă un rol important pentru organismul uman. Practic, cortizolul îi permite acestuia să răspundă la stres. Atunci când nivelul cortizolului rămâne ridicat pentru o perioadă lungă de timp, acest lucru îți poate afecta sănătatea într-un mod negativ. 


   Cortizolul accelerează descompunerea proteinelor în aminoacizi. Aminoacizii trec din țesuturi în sânge și în celulele ficatului, transformându-se în glucoză. Procesul se numește gluconeogeneză. O concentrație ridicată a cortizolului în sânge duce la o pierdere importantă de proteine ​​și niveluri mai mari de glucoză din sânge. Cu toate acestea, prin creșterea nivelului de glucoză în sânge, cortizolul furnizează organismului energia necesară pentru combaterea stresului cauzat de traume fizice și psihice.

 



   Exercițiul fizic este perceput de organism ca o forma de stres și astfel se stimulează eliberarea cortizolului. Cu cât îți îmbunătățești condiția fizică, cu atât corpul uman își dezvoltă rezistența în fața stresului zilnic.

   Cu toate acestea, cercetările arată că timpul și intensitatea exercițiilor fizice pot influența gradul de eliberare a cortizolului. Când vine vorba de exerciții fizice, este posibil ca un număr mai mare, să nu fie neapărat mai avantajos. Antrenamentul cu o durată mai mare de 60 de minute, chiar și la o intensitate scăzută, va arde depozitele de glicogen ale organismului și va stimula eliberarea cortizolului.

 


   

   Exercițiile de scurtă durată și de mare intensitate, HITT sau cele cu greutăți, conduc la o concentrație mai mică de cortizol în organism. Cu toate acestea, nivelurile tind să crească dacă perioadele de repaus sunt scurte și efortul este mai ridicat.

   Este recunoscută eficiența unei ore de fitness, dimineața devreme, când producția de cortizol este în mod natural mai mare și răspunsul la exerciții fizice poate fi mai bun.

 

Cum poți limita factorii producători de stres?

 

  •    Nu exagera! Fă pauze regulate de la antrenamente intense și alternează exercițiile solicitante cu cele de mobilitate și de detensionare a corpului. Lasă exercițiile intense pentru seara, când nivelul de cortizol este mai scăzut.

 

  •    Consumă carbohidrați și proteine după sesiunea de antrenament pentru a reduce reacția cortizolului. 

 

  •    Dormi 7 – 8 ore pe noapte. Somnul este esențial pentru reglarea hormonului de stres la un nivel la care să nu iți afecteze imunitatea.

 

  •    Include prebioticele și fibrele în dieta ta. Cortizolul este format din colesterol, aceeași moleculă precursoare care este folosită pentru a face alți hormoni activi în corpul tău. Toți hormonii tăi lucrează împreună pentru a crea un echilibru sănătos – nu există niciun hormon care să acționeze independent de ceilalți.

 

  •    Evită suprasolicitarea fizică. Recuperarea adecvată între antrenamente îți va menține hormonul stresului în parametri normali.


   Nu există o viață lipsită de stres, dar există posibilitatea ca sistemul tău imun să fie unul echilibrat și producția hormonală, în special secreția de cortizol, să fie doar una benefică pentru corpul tău. Astfel, fitness-ul este tipul de mișcare care îți potențează sau îți diminuează efectele hormonilor de stres, cortizol și adrenalină, în funcție de ce are are nevoie organismul tău în diferite momente.

   Stresul este un factor de care nu ne putem ascunde, fiind prezent în viața cotidiană, cu precădere la adulții care lucrează în mediul urban și care activează în domenii competitive și în rapidă schimbare.


   Asta nu înseamnă ca restul oamenilor nu pot fi afectați de această problema, mai ales că societatea este într-o schimbare perpetuă, al cărei ritm se accelerează amețitor. 

   Stresul este deja considerat a fi la nivelul de epidemie globală, afectând sute de milioane de oameni și ducând la numeroase pierderi de vieți omenești și la costuri financiare consistente. Deși stresul în sine nu ucide, bolile și afecțiunile asociate lui, în special cele cardiovasculare, o fac.