Cum Tratam Durerea Tendonului lui Ahile – Fitness Nation Romania

Cum Tratam Durerea Tendonului lui Ahile

Tendonul lui Ahile este o structură de țesut fibros care unește cei doi mușchi majori ai gambei, realizând legătura dintre gambă și călcâi. Acest tendon mai este numit și tendonul achilean, fiind cel mai mare și mai puternic tendon din organism. Suprasolicitarea poate duce la apariția afecțiunii numită tendinita achiliană, o inflamație a acestui tendon, care în lipsa tratamentului poate duce la apariția unei rupturi sau a unei leziuni la acest nivel.

Tendinita achiliană este caracterizată de dureri sâcâitoare și ascuțite la nivelul tendonului, aproape de călcâi. Alte semne care pot indica prezența unei tendinite în această zonă pot fi:

  • Flexibilitate limitată a gleznei
  • Roșeață sau senzație de arsură în zona călcâiului
  • Un nodul (o acumulare de țesut cicatricial) care poate fi resimțit pe tendon
  • Un sunet straniu care poate apărea atunci când glezna este în mișcare
  • Mușchii gambei încordați în repaus
  • Limitarea mișcărilor în flexarea piciorului
  • Piele caldă la atingerea călcâiului

Este important să menționăm că durerea din partea inferioară a acestei regiuni este mai intensă din cauza fluxului sanguin limitat în această zonă.

În lipsa tratamentului se poate dezvolta tendinita achiliană, o inflamație cronică cu acumulare de lichid. În timp, acest lucru poate duce la o ruptură degenerativă a tendonului.

Cele mai comune cauze ale inflamației tendonului lui Ahile:

  • Efectuarea de exerciții fizice fără o încălzire suficientă
  • Sporturile precum tenisul, care impun opriri bruște și modificări ale direcției și pun acest tendon sub stres
  • Creșterea bruscă a intensității activității fizice
  • Purtarea zilnică sau pe perioade lungi a pantofilor cu toc
  • Excercițiile fizice efectuate pe o suprafață cu denivelări
  • Tratamentul cu anumite antibiotice
  • Vârsta înaintată, întrucât tendonul lui Ahile slăbește pe măsură ce înbătrânim.

Pentru a diminua simptomele imediate, experții recomandă metoda RICE (rest, ice, compression and elevation) – odihnă, gheață, compresie și elevarea piciorului

  • Odihnă – nu se pune presiune pe tendon cel puțin 2 zile, până când se poate merge din nou fără a se simți durere
  • Gheață – aplicată pe tendon, 15-20 de minute pentru a reduce inflamația. În acest caz, în ultimul timp au apărut studii care indică faptul că terapia cu gheață poate încetini recuperarea. Astfel, se recomandă ca aplicarea acesteia pe leziune să fie cât mai scurtă.
  • Compresie – presupune purtarea unui bandaj sau a unei benzi kinesiologice
  • Elevarea piciorului – este necesară ridicarea piciorului deasupra toracelui, pentru a favoriza întoarcerea sângelui spre inimă și implicit scăderea inflamației. De asemenea, se poate folosi o pernă pentru sprijinului piciorului, ajutând la diminuarea durerii.

În general, medicamentele sau cremele antiinflamatoare pot ajuta în acest sens. Dacă simptomatologia nu se ameliorează în urma repausului în 2 săptămâni, este indicat să consultați un medic.

Ce este mai important decât simpla abordare a simptomelor este identificarea și tratarea cauzei. O cauză frecventă a inflamației acestui tendon este încordarea mușchilor gambei. Prin urmare, strechingul acestora cu ajutorul foam roller-ului poate ajuta la detensionarea tendonului. Este important să realizăm stretchingul la nivelul mușchilor gambei și nu la nivelul tendonului.

O altă opțiune de tratament este întărirea mușchilor gambei cu ajutorul mișcărilor excentrice. Pentru a preveni reapariția tendinitei achiliană este important să întărim mușchii gambelor. Cu cât acești mușchi sunt mai puternici, cu atât forța de încărcare este mai mică pe tendon.

Conform studiilor, anumite afecțiuni medicale precum psoriazisul, hipertensiunea arterială și obezitatea au fost, de asemenea, asociate unui risc mai mare de a dezvolta tendinita achiliană. În plus, în unele situații, anumite antibiotice numite fluorochinolone au fost asociate cu leziunile de la nivelul tendonului lui Ahile.  

Tendinita achiliană poate fi prevenită printr-o încălzire corectă, completă și printr-un program de stretching al mușchilor gambei înainte de orice sport intens. Dacă ați avut tendinită sau ruptură de tendon achilian, acordați o atenție deosebită la încălzirea gleznelor și mușchilor gambei.

 

 

Lasă un comentariu

Nu uita, comentariile trebuie aprobate înainte de publicare