La Ce Probleme Poate Conduce Lipsa Somnului In Dieta?

La Ce Probleme Poate Conduce Lipsa Somnului In Dieta?

    Fiecare om are nevoie de somn pentru a supraviețui. Somnul suficient și odihnitor protejează sănătatea mintală și sănătatea fizică, crescând calitatea vieții.

    Activitățile pe care le facem în timpul zilei, când organismul nu doarme, ci lucrează pentru a sprijini funcționarea sănătoasă a creierului și pentru a menține sănătatea fizică, depind în mare parte de ceea ce se întâmplă în timp ce dormim. În cazul copiilor și adolescenților, somnul susține și sprijină procesul de creștere. Somnul odihnitor presupune 10-11 ore la copii, 8.5-9.5 ore la adolescenți și 7-8 ore la adulți.  

    Dar cum poate afecta lipsa somnului o dietă pe care o urmăm zilnic? Este somnul un factor-cheie în procesul de slăbit? Poate influența acesta rezultatele pe care le obținem? Astfel, pe scurt, lipsa unui ciclu regulat de somn poate conduce la următoarele problemele: 

1. Indicele de masă corporală poate fi afectat de lipsa somnului

IMC-ul este un instrument de identificare a problemelor de sănatate ce pot apărea la adulți, dar nu este folosit ca instrument de diagnosticare. Lipsa somnului scade secreția de hormon Leptin (hormon responsabil cu senzația de sațietate) și crește cea a hormonului Ghrelin (hormon responsabil cu senzația de foame). Studiile spun astfel: 2 zile consecutive cu doar 4 ore de somn pe noapte, reduc cu 18% secreția de leptin și cresc cu 28% secreția de ghrelin, ceea ce duce la o senzație puternică de foame. 

2. Programul de slăbire poate fi încetinit de un somn neadecvat


Un articol publicat în Annals of Internal Medicine abordează un studiu pe un grup de persoane ce au participat la un program de slăbire. Grupul a fost împărțit în două: Un grup a avut parte de 5 ore jumătate de somn, iar celălalt grup a dormit 8 ore jumătate. Grupul care dormit 5 ore jumătate pe noapte a avut cu 55% rezultate mai slabe. Problema majoră care apare la grupul cu rezultate scăzute nu ar fi doar încetinirea procesului de slăbire, dar și accelerarea pierderii masei musculare.

 


3. Performanța poate fi redusă de lipsa somnului

A nu dormi suficient duce la afectarea motivației de a crește intensitatea din antrenament. În momentul în care nu ai energie, nu ești capabil să te autodepășești și dacă nu mărești intensitatea nu vei avea rezultate semnificative.

4. Pofta de dulce poate fi influențată de orele de somn

Când ești obosit, abilitatea de a face alegeri este mult mai scăzută. Răbdarea este la limită, iar alegerile nu sunt din cele mai bune. Stresul cauzat din lipsa somnului va crea o poftă a organismului pentru dulce - orice produs pe care îl eviți în perioada de slăbire atunci când ești obosit îl vei dori și mai mult.

5. Lipsa somnului poate afecta refacerea în cazul unei accidentări

Când nu te odihnești destul, pot surveni accidentări nedorite. Lipsa somnului afectează calitatea musculară și nivelul de concentrare, astfel ajungându-se la accidentări nedorite.

 



6. Sistemul imunitar este influențat de numărul de ore de somn

Lipsa somnului duce la slăbirea sistemului imunitar și creșterea predispoziției la boli sezoniere. Pentru a menține sistemul imunitar la cote optime trebuie acordată o atenție sporită somnului și odihnei.