Recuperarea dupa Ruptura de Ligament: Contractiile Excentrice – Fitness Nation Romania

Recuperarea dupa Ruptura de Ligament: Contractiile Excentrice

Persoanele care au suferit rupturi ale ligamentului anterior încrucișat, la nivelul genunchiului, pot pierde până la 40% din forța musculară de la nivelul piciorului afectat, atrofia rămânând semnificativă chiar și după reconstrucția ligamentului și terapia fizică ulterioară.

Ligamentul încrucișat anterior este principalul stabilizator al articulației genunchiului. În cazul accidentărilor, ligamentul este forțat peste limitele sale fiziologice, suferind întinderi până la rupturi parțiale sau complete. Ruptura acestuia poate fi totală sau parțială atunci când se rupe unul din cele 2 fascicule din care este alcătuit. Acum, un nou studiu al Universității din Michigan, contestă părerea generală referitoare la cele mai benefice exerciții din timpul terapiei fizice post-accidentare, iar concluziile sugerează faptul că adăugarea exerciților excentrice ar putea crește dramatic volumul muscular și ar putea îmbunătăți rezultatele pentru pacienții care suferă în urma acestei accidentări. Contractia excentrică (sau negativă) este inversul unei mișcări concentrice și readuce mușchiul la poziția de start (exemplu: coborârea în timpul executării unei genuflexiuni). Contracția excentrică este cea mai eficientă din punct de vedere al câștigului de forță musculară, pentru că poate fi utilizată o încărcătură mai mare decât potențialul concentric al sportivului. În plus, o contracție excentrică utilizează mai puțină energie și necesită un consum mai mic de oxigen decât o contracție concentrică, cercetătorii descoperind că antrenamentele cu accent pe mișcări excentrice au dus la o creștere cu 9% a metabolismului timp de trei zile după un antrenament. În trecut, s-a considerat că exercițiile excentrice determină leziuni musculare în timpul terapiei fizice. Cu toate acestea, prin mișcările concentrice separate nu putem obține hipertrofia necesară pentru a redobândi forța musculară avută înaintea accidentării. Conform cercetătorilor, acest lucru este valabil pentru toate accidentările și leziunile care necesită terapie fizică, nu doar pentru cele aproximativ 100.000 de reconstrucții ale ligamentului anterior incrucișat care se realizează anual în Europa.

Cercetările au descoperit că încorporarea contracțiilor excentrice într-un program de reabilitare post-accidentare a crescut puterea cu 30%, comparativ cu exercițiile concentrice izolate.

Acest studiu a descoperit faptul că prin doar 15 minute de contracție excentrică exercitată asupra unui mușchi novice din punct de vedere al acestui tip de contracție, a fost mai bună decât exercițiul concentric la promovarea hipertrofiei, cu leziuni  limitate. În studiu, oamenii de știință au observat rozătoarele cum alergau în sus sau în jos pe o bandă special concepută. Au examinat apoi fibrele musculare pentru a depista leziunile și au analizat sinteza de proteine care ​​semnalează creșterea musculară. Cercetătorii au descoperit o singură fibră deteriorată din mai mult de 9.000 de fibre musculare, iar această deteriorare a avut loc în timpul exercițiilor concentrice (alergau înclinat). De asemenea, au descoperit o creștere mult mai mare a markerilor proteici asociați creșterii musculare în grupul excentric, după exercițiu, în comparație cu grupul concentric.

Oamenii de știință au sugerat că antrenamentul excentric pentru cvadriceps a fost mai eficient în recuperarea deficitelor de forță după reconstrucția ligamentului anterior încrucișat, datorită acestui tip de antrenament, care favorizează adaptări mai mari neuronale și o hipertrofie musculară superioară contracțiilor concentrice.

Un studiu clinic, randomizat, a analizat recuperarea unor atleți care au urmat două tipuri diferite de fiziotorapie: un grup a urmat recuperarea tradițională, iar celălalt grup a urmat un program care avea la bază progresia exercițiilor excentrice. Exercițiul excentric progresiv, implementat după reconstrucția ligamentului, a demonstrat beneficii în ceea ce privește volumul și aria secțiunii transversale a cvadricepsului și a mușchilor fesieri.  De asemenea, s-a observat îmbunătățirea pe termen scurt a cuplului cvadricepsului, în comparație cu un program tradițional de recuperare. Îmbunătățirea forței musculare a cvadricepsului și distanța de salt au fost, de asemenea, semnificativ mai mari în grupul de exerciții excentrice, în comparație cu grupul de exerciții tradiționale, la un an după operație.

În final, studiile au sugerat faptul că exercițiile excentrice oferă promisiunea unui mijloc eficient de a gestiona o serie de accidentări comune, întâlnite de specialistul în reabilitare sportivă. Această promisiune se bazează atât pe fiziologia mușchilor, cât și a tendoanelor, în ceea ce privește performanța. În timp ce dovezile privind beneficiile utilizării contracțiilor excentrice în recuperare continuă să apară, este important să menționăm faptul că aceasta este doar o componentă a unui plan de reabilitare de succes.