Cum Influenteaza Sportul Migrena

Migrena este în general o durere de cap severă resimțită ca o durere pulsatilă pe o parte a capului (unilateral) care poate fi însoțită de o sensibilitate crescută la lumină și sunet. Aceasta este o problemă de sănătate frecventă care afectează 1 din 5 femei și 1 din 15 bărbați. Deși un exercițiu fizic, cu o intensitate mare și bruscă poate declanșa uneori atacuri de migrenă, există dovezi concrete că exercițiile fizice moderate și regulate pot reduce atât frecvența cât și intensitatea migrenei.

Cum declanșează exercițiul fizic migrena?

În literatura științifică, există un răspuns mixt în ceea ce privește impactul exercițiilor fizice asupra atacului de migrenă. Până recent, sportul era considerat un factor declanșator al durerilor de cap, dar studii recente au dovedit că acest lucru se întâmplă numai în anumite circumstanțe:

  • O inițiere bruscă a unui program de antrenament fără o planificare adecvată poate provoca apariția migrenei datorită unei creșteri accentuate a cererii de oxigen din organism.
  • Antrenamentul pe stomacul gol poate provoca o scădere bruscă a nivelului de zahăr din sânge, ceea ce poate duce la apariția migrenei.
  • Deoarece temperatura ambientală ridicată și presiunea atmosferică scăzută sunt factori declanșatori ai migrenei, exercițiile fizice într-un climat prea cald sau la altitudine ridicată pot declanșa această durere de cap severă, în această situație purtând numele de cefalee de efort.
  • O schimbare bruscă a stilului de viață poate declanșa o migrenă dacă modificările nu sunt gestionate corespunzător. De exemplu, restricția calorică sau aportul proteic inadecvat în condițiile unui consum energetic mare ar putea precipita atacurile de migrenă.

Cu toate acestea, există multe dovezi care indică faptul că exercițiul fizic acționează similar cu anumite medicamente, fără efectele adverse care le urmează.

Se știe că o doză zilnică de exerciții fizice stimulează eliberarea endorfinei, un analgezic natural, care poate ajuta la reducerea intensității și frecvenței migrenei. În mod similar, eliberarea indusă de efort a unui antidepresiv natural numit encefalină ajută la reducerea nivelului de stres, care este un factor major al migrenei.

Un studiu randomizat și controlat a analizat evoluția migrenei la 91 de oameni care aveau între 2 și 8 episoade de migrenă pe lună și erau sedentari. Oamenii de știință au împărțit participanții în 3 grupuri:

  • 30 de participanți au format grupul care avea ca scop tratarea migrenei cu diverse forme de relaxare
  • 30 de oameni au format grupul activ, pentru a observa efectele sportului asupra migrenei
  • 31 de indivizi au urmat tratament cu topiramat(antiepileptic, utilizat în tratarea unor tipuri de epilepsie și al migrenelor) de două ori pe zi, unii participanți folosind și doza maximă admisă.

Perioada de evaluare a cuprins în total 16 săptămâni.

Rezultatele au arătat o reducere a intensității migrenelor cu 23,25% în cazul oamenilor care au urmat activități fizice. În cazul participanților care au experimentat diverse forme de relaxare incidența durerilor severe a scăzut cu 20,75%, în timp ce oamenii care au urmat tratamentul farmacologic au experimentat o reducere cu 24,25% a durerii cauzate de migrenă.

Este important de menționat că în timp de primele 2 grupuri nu au experimentat niciun efect advers, în cazul utilizatorilor de topiramat au existat 8 participanți care au prezentat efecte adverse medii și severe.

Un alt studiu recent a fost în concordanță cu literatura anterioară referitoare la efectele sportului asupra migrenei și a concluzionat că, deși există puține dovezi pentru o reducere semnificativă a frecvenței sau a duratei atacului de migrenă, studiile indică faptul că poate exista o reducere generală a intensității durerii datorate exercițiilor fizice.

Oamenii de știință recomandă încălzirea adecvată și creșterea treptată a intensității înainte de a trece la orice exercițiu de intensitate ridicată pentru a reduce șansele de atac de migrenă. La începutul unui antrenament, este important să începeți cu exerciții de intensitate redusă. Intensitatea poate fi crescută treptat dacă respectiva persoană se simte în formă și confortabil cu schimbarea.

În concluzie, dacă ați rămas fără variante viabile pentru a trata episoadele de migrenă, o soluție ar putea fi chiar sportul. Iar dacă migrenele provocate de exercițiile fizice persistă, ar putea fi utilă schimbarea ativității sportive sau alegerea unor exerciții fizice care nu vă agravează simptomele. Exercițiile aerobice, cum ar fi mersul rapid sau exercițiile de intensitate mai mică, care promovează, de asemenea, relaxarea, cum ar fi yoga, ciclismul sau înnotul ușor pot reduce semnificativ simptomele și frecvența migrenei.

Lasă un comentariu

Nu uita, comentariile trebuie aprobate înainte de publicare