Totul Despre Febra Musculara - Ce Se Intampla In Corpul Uman Dupa Antrenament?

Totul Despre Febra Musculara - Ce Se Intampla In Corpul Uman Dupa Antrenament?

     Febra musculară este adesea o consecință întârziată a antrenamentului. Multe persoane consideră că este un semn al unui antrenament eficient și împreună cu durerea vine și satisfacția progresului.

   Febra musculară descrie un fenomen de durere musculară resimțită la 24-72 de ore după efort, mai ales în cazul practicării unui nou program de exerciții sau după o creștere a duratei și intensității antrenamentelor. Este un răspuns normal la un efort neobișnuit și parte a procesului de adaptare ce duce la o mai mare rezistență și forță pe măsură ce mușchii se refac și revin la conformația normală.

    Aceasta produce mici fisuri microscopice în fibrele musculare. Pentru a le repara, corpul răspunde printr-o creștere a inflamației, ce provoacă o durere resimțită la nivelul mușchilor.

    Durerea atinge de obicei cel mai mare nivel în primele două zile după efort și dispare treptat. În formele cele mai severe, durerea apare la 12 ore după terminarea efortului și se poate menține până la șapte zile.

    În corpul nostru există trei tipuri de mușchi: mușchiul cardiac, mușchii netezi (de la nivelul vaselor de sânge) și mușchii scheletici sau striați, atașați oaselor. Febra musculară afectează doar mușchii scheletici și apare după ce exercițiul fizic s-a terminat. Acest lucru o diferențiază de durerea acută din entorse de exemplu, care apare brusc în timpul desfășurării activității, putând fi însoțită de tumefiere sau vânătăi.

     Teoria prin care acidul lactic acumulat în mușchi după un efort solicitant este responsabil de apariția febrei musculare, este infirmată de specialiști. Cercetătorii au examinat nivelul acidului lactic imediat după efort și nu au găsit o corelație între nivelul acestuia și febra musculară resimțită câteva zile mai târziu. 

     Practic, cauza febrei musculare este ruptura microscopică de la nivelul fibrelor musculare. Gradul durerii este influențat de durata și intensitatea exercițiilor, dar și de tipul acestora. Există mai multe teorii acceptate în prezent:

  • O teorie susține că fibrele musculare inflamate și tumefiate stimulează receptorii pentru durere și determină creierul să recepționeze durerea.

 

  • O altă teorie susține că celulele inflamatorii – fagocitele – care vin să înlăture țesutul distrus produc leziuni și mai mari, care generează apariția durerii.

 

  • O a treia teorie pornește de la premisa că radicalii liberi (molecule foarte reactive și dăunătoare în organism), produși de celulele inflamatorii, accentuează leziunile deja existente, cauzând durere.

     Febra musculară trece de obicei în câteva zile, cel mult o săptămână. În cazul în care durerile sunt neobișnuit de mari și nu se diminuează, poate fi vorba de o accidentare mai gravă.

     Dacă durerea resimțită nu se diminuează după 3 zile, dacă ea chiar se accentuează indiferent de ce strategie de recuperare este aplicată sau dacă există o altă manifestare în acea zonă precum roșață, umflături sau un disconfort uriaș trebuie consultat un medic specialist.

     Dar este într-adevăr febra musculară benefică pentru creșterea musculară sau nu este deloc legată de construirea mușchilor?

     Febra musculară după un antrenament cu greutăți sau de o intensitate mai mare va fi declanșată ca un răspuns logic asupra corpului. Dimpotrivă, în cazul antrenamentelor regulate cu aproximativ aceeași intensitate, febra musculară poate să nu apară deloc. Corpul tinde să se adapteze la sarcină crescută.

     Prin urmare, dacă vă antrenați în mod constant timp de câteva luni, organismul se va obișnui cu antrenamentele. 

     Un alt fapt important este că febra musculară nu afectează toate zonele musculare în același mod. Un exemplu sunt antebrațele și mușchii deltoizi (umerii) care sunt antrenați, iar durerea poate să nu apară, nici chiar la începători. Acest lucru este confirmat și de un studiu din 2013, în care s-a constatat că febra musculară la umeri nu este aceiași ca și în cazul bicepșilor sau al picioarelor. 


CItește și asta