Insulina este un hormon cu o importanță deosebită care controlează numeroase procese ale organismului uman. Cu toate acestea, problemele asociate acestui hormon reprezintă centrul de interes al multor probleme de sănătate. Rezistența la insulină, care presupune un răspuns deficitar al celulelor organismului la acest hormon este incredibil de frecventă. De fapt, statisticile arătau în 2019 că 1 din 3 americani prezintă o formă de tulburare a controlului glicemiei. Deși studiile au demonstrat faptul că această afecțiune este determinată parțial de obezitate și sedentarism și provoacă un declin rapid al performanței cognitive, această tulburare continuă să afecteze tot mai mulți oameni din întreaga lume. Chiar și așa, unele schimbări simple ale stilului de viață pot îmbunătăți semnificativ evoluția acestei afecțiuni.

Insulina este un hormon secretat de pancreas. Rolul său principal este de a regla cantitatea de glucoză care circulă în fluxul sanguin. Deși insulina, majoritar, participă la metabolismul glucidelor, aceasta afectează și metabolismul grăsimilor și al proteinelor.

Atunci când consumăm o masă care conține carbohidrați, cantitatea de zahăr din sânge crește. Celulele pancreasului simt această creștere și eliberează insulină în sânge. La rândul ei, insulina transmite celulelor din organism să preia zahărul din sânge, având ca rezultat scăderea nivelului sangvin al acestuia.

Cu toate acestea, celulele uneori nu mai răspund corect la acțiunea acestui hormon. Astfel apare rezistența la insulină.

În această condiție, pancreasul produce și mai multă insulină pentru a reduce nivelul zahărului din sânge, astfel se poate ajunge la apariția unei tulburări numite hiperinsulinemie- un nivel ridicat, constant de insulină în sânge, o condiție precursoare diabetului.

Rezistența la insulină este principala cauză a acestei boli frecvente, care afectează aproximativ 9% din populația lumii.

Rezistență Vs. Sensibilitate

Rezistența și sensibilitatea la insulină sunt cele două fețe ale aceleiași monede. Dacă prezentați rezistență la insulină, aveți o sensibilitate scăzută la acest hormon și invers.

În timp ce rezistența la insulină este dăunătoare sănătății, sensibilitatea este benefică, semnificând faptul că organismul utiliează într-un mod eficient nutrienții și insulina eliberată de pancreas.

Ce determină rezistența la insulină?

Mulți factori contribuie la apariția acestei tulburări. Dar cum unii au o importanță mai mare decât alții, se consideră că un factor determinant este prezența unui nivel crescut de grăsimi în sânge.

Numeroase studii arată că prezența unor cantități mari de acizi grași în sânge determină apariția unui răspuns necorespunzător al celulelor la insulină.

Principala cauză a creșterii nivelului acizilor grași liberi este surplusul caloric exagerat, și în general, o greutate corporală excesivă. De fapt, supraalimentarea, creșterea în greutate și obezitatea sunt toate puternic asociate cu rezistența la insulină.

Alte potențiale cauze ale rezistenței la insulină includ:

  • Zahărul: Aportul ridicat și constant de zahăr din alimentație a fost asociat cu rezistența la insulină în urma studiilor clinice, dovedind faptul că există o cauzalitate între consumul de zahăr și eficiența insulinei.
  • Inflamația: Creșterea stresului oxidativ și a inflamației din organism poate duce către această afecțiune.
  • Sedentarismul: Activitatea fizică susține sensibilitatea la insulină, în timp ce sedentarismul determină rezistența la acest hormon.
  • Flora intestinală: Dovezile sugerează faptul că o perturbare a mediului bacterian intestinal poate provoca inflamații, care agravează rezistența la insulină și poate determina apariția altor afecțiuni metabolice.

Modalități de diminuare a rezistenței la insulină

Din fericire, de multe ori putem inversa complet această condiție, schimbându-ne stilul de viață în următoarele moduri:

  • Exercițiul fizic: Activitatea fizică poate fi cel mai simplu mod de a îmbunătăți rezistența la insulină, iar efectele sale, conform studiilor, sunt aproape imediate
  • Includeți acizi grași omega-3 în dietă: Aceste grăsimi pot reduce rezistența la insulină și pot scădea nivelul trigliceridelor din sânge
  • Acordă mai multă importanță somnului: Numeroase cercetări sugerează faptul că perioade prea scurte sau întrerupte ale somnului provoacă rezistență la insulină, astfel încât îmbunătățirea calității somnului ar trebui să dea rezultate
  • O alimentație echilibrată: O dietă bazată în principal pe alimente integrale, neprelucrate, care să conțină aportul optim de legume și fructe, precum și includerea peștelui gras, ar putea îmbunătăți evoluția acestei afecțiuni.

Prin urmare, rezistența la insulină poate fi unul dintre factorii cheie pentru numeroase boli cronice. Cu toate acestea, puteți îmbunătăți această afecțiune prin schimbări simple și accesibile ale stilului de viață, cum ar fi scăderea procentului de grăsime corporală, consumul de alimente sănătoase și nu în ultimul rând, prin exerciții fizice. În final, prevenția acestei afecțiuni poate reprezenta soluția pentru a trăi o viață mai lungă și mai sănătoasă.