Motivația este schimbătoare. Într-o saptămână ești motivat să îți atingi obiectivele în fitness, alteori, cauți orice motiv pentru a lipsi de la antrenamente, sau mai rău, decizi că nu poate fi atât de contraproductiv dacă renunți întreaga săptămână la dietă.

Bineînțeles, sunt multe modalități care te pot ajuta în respectarea unui plan de antrenament și dietă, precum setarea unui țel, sau compania unui partener de antrenament responsabil. Dar, dacă în pofida incercărilor, motivația lipsește, vina ar putea fi a creierului.

Dopamina, neurotransmițătorul asociat cu fericirea și sentimentul de recompensă, se pare că joacă un rol esential în motivația de a ne antrena.

Deci, dacă nenumăratele încercări în a ne îndeplini obiectivul de a fi mai activi nu au rezultate, cauza ar putea fi mai mult decât simpla neplăcere de a merge la sală. Având în vedere rolul special în știința dependenței, a fericirii, stării de bine, dopamina are un rol deosebit față de majoritatea substanțelor chimice produse în creier.

Eliberezi dopamină atunci când ești implicat într-o activitate pe care o consideri plăcută. Mai mult, o eliberezi în anticiparea plăcerii. De exemplu, dacă îți place pizza, corpul tău nu va elibera dopamină doar când mănânci pizza, o va face de fiecare dată când o miroși, o vezi sau treci pe lângă pizzeria ta preferată.

Dopamina este precum drogul dinaintea drogului, anticiparea experienței pozitive care urmează să se întample.

Dacă dopamina este eliberată în anticiparea unei experiențe plăcute, este corect să afirmăm că persoanele care nu sunt dedicate sportului, duc o luptă necinstită.

Un studiu recent efectuat pe rozătoare a descoperit că șoarecii obezi, erau mult mai inactivi decât cei slabi, dar nu din cauza greutății. Studiul a luat o mare amploare, după ce a descoperit că rozătoarele care consumau o dietă bogată în calorii, au devenit sedentare înainte de a lua în greutate și scăderea activității a fost asociată cu o deteriorare a receptorilor de dopamină din creier.

Dar aici este secretul: exercițiul fizic în sine eliberează dopamină.

Cei care se antrenează frecvent, cunosc sentimentul plăcut care apare postworkout, explicat printr-o abundență de dopamină în creier. Dar ca să ajungi acolo, trebuie să începi și să termini un antrenament, pentru a te bucura de aceste beneficii.

Exercițiile fizice nu doar că ne ajută să fim mai sănătoși, dar pot diminua simptomele asociate cu tulburările psihice. De exemplu, anul acesta, o meta-analiză publicată în Librăria Națională de Medicină Sportivă a S.U.A, a concluzionat că dopamina eliberată în urma exercițiilor fizice, avea un efect similar cu anumite tratamente antidepresive.

Iar atunci când credeam că am aflat totul despre această substanță a plăcerii, lumea științei este zguduită de un nou studiu.

Institutul Național de Științe Medicale Generale din Virginia, a descoperit anul acesta că dopamina este legată de ceasul biologic asociat cu obezitatea.

Utilizând experimente încrucișate pe rozătoare, oamenii de știință au descoperit că centrul plăcerii din creier și ceasul biologic al omului, sunt strâns legate și că alimentele bogate în calorii, care induc plăcere, întrerup programul normal de hrănire, ducând la supra consum.

De-a lungul a mii de ani, corpul uman este programat să consume cât mai multă mâncare, atunci când e disponibilă și să facă rezerve de grăsime pentru perioadele când nu dispune de hrană. Dar astăzi, când mancarea este la îndemână, creierul omului este pus în fața unei ”reprogramări”. Majoritatea alimentelor sunt bogate în grăsimi, zahăr și prin urmare calorii și din această cauză au un gust bun. Dar asemenea oricărei activități care ne produce plăcere, și aceste alimente care ne plac, au efecte asupra dopaminei. Pe măsură ce le consumăm, creierul eliberează și mai multă dopamină, fiind foarte ușor să consumăm mai mult decât este necesar.

Concluzii:

  • Deși nu avem încă date complete despre cum funcționează exact acest neurotransmițător atunci când realizăm exerciții fizice, nu există îndoială în ceea ce privește beneficiile sale.
  • Stilul de viață este important. Cu toții ne bucurăm de o masă în afara programului, sau chiar de un weekend din când în când, dar este important să știm când să revenim la normal.
  • Per total, o viață și o dietă echilibrată, pot ajuta creierul să funcționeze în cele mai bune condiții, crescând producția naturală de dopamină a organismului.