În ultima vreme, tot auzim termeni precum bio, mâncare curată, producători locali, integral, etc. Dar, până acum, nu prea avem dovezi foarte clare asupra efectelor negative ale alimentelor procesate. 

În acest caz, „aliment procesat” reprezintă alimentele care au trecut prin mai multe procese chimice. De exemplu, au fost adaugați conservanți, îndulcitori, potențiatori de aromă, au fost pasteurizate de multe ori și tot așa.

Acum câteva săptămâni, în British Medical Journal au apărut 2 studii clare care au arătat că alimentația bazată pe alimente neprocesate scade riscul îmbolnăvirii și crește longevitatea.

Body weight on ultra-processed vs. unprocessed diet for two weeks. (National Institutes of Health)

O lucrare mai interesantă publicată de National Institutes of Health, în „Cell Metabolism” a analizat 20 de adulți (10 bărbați, 10 femei), într-un mediu controlat, timp de 28 de zile. 

Participanții au acceptat să trăiască într-un mediu controlat, timp de 28 de zile, unde au mâncat, doar ce era inclus în acel studiu. Aceștia au fost împărțiți în două grupuri. Fiecare grup a avut două săptămâni în care a consumat mâncăruri procesate, iar celelalte două săptămâni au consumat mâncăruri cât mai naturale.

Participanții nu au fost instruiți cât să mănânce. Puteau mânca cat de puțin sau cat de mult doreau, dar doar din alimentele pe care le primeau. Atunci când participanții au trecut prin etapa cu alimente procesate, au consumat cu 500 kcal în plus, fața de etapa cu alimente neprocesate. Acest lucru a dus la creșterea în greutate cam cu un kg, în medie.

Când au ajuns la etapa cu alimente neprocesate, au mâncat mai puțin și au slăbit 1 kg. Repet, acest lucru fără a avea o limită impusă, au mâncat cat au vrut.

Ambele categorii de alimente au fost echilibrate din punctul de vedere al macronutrienților, al fibrelor și al zahărului. Adică, în grupul cu alimente procesate, au fost adăugate băuturi cu fibre, iar în grupul cu alimente neprocesate, au fost multe tipuri de fructe, pentru a echilibra aportul de zahăr.

Dar, de ce avem tendința să mâncăm mai multe alimente procesate? 

Acum, nu vă gândiți că au primit doar fast-food. Majoritatea alimentelor au fost chestii la conservă, precum pateuri, supe și diferite mâncăruri ambalate. Deci nu putem spune că este vorba de gust neaparat.

Alimentele procesate sunt mult mai dense caloric, adică ai un volum mai mic cu mai multe calorii. Din această cauză, cei care au mâncat procesat, au terminat mesele cam de 2 ori mai repede decât ceilalți. Organismul are nevoie cam de 20 de minute pentru a reduce hormonul apetitului, încât creierul să se prindă că s-a săturat. Deci, și aceasta poate fi o cauză.

De asemenea, grelina (hormonul foamei) a fost mai scăzuă în grupul care a consumat mâncăruri neprocesate.

Conținutul de fibre insolubile a fost mai mare în grupul cu alimente neprocesate, iar specialiștii spun că aceste fibre au scăzut absorbția caloriilor și au crescut sațietatea.