Inflamațiile, nu te gândești la ele zilnic, dar joacă un rol important în sănătatea noastră. 

Ce sunt? 

Inflamațiile reprezintă un mecanism de apărare, fiind reacția protectoare a organismului la un traumatism. În momentul în care acesta găsește celule deteriorate, iritanți sau patogeni, pornește procesul de vindecare.

În primul rand, avem inflamații acute și inflamații cronice.

  • Cele acute sunt pe termen scurt și mediu. De exemplu, ți-ai dat incheietura peste cap, s-a inflamat, apoi în câteva zile și-a revenit.
  • Cele cronice apar în momentul în care stimulul inițial nu a putut fi tratat sau dacă acel stimul se repetă. Acest tip de inflamație este foarte periculoasă pentru că poate duce la boli grave.

Pe lângă aceste 2 categorii, inflamatiile se mai pot clasa în funcție de locație. Dacă sunt vizibile la exterior sau nu.

Inflamațiile vizibile la exterior sunt ușor de depistat. După cum am zis, te accidentezi la o mână sau la un picior, acesta se inflamează vizibil.

Dar mai avem și inflamațiile din interior, care pot fi cauzate de un virus, de anumite alimente (zahăr, carne procesată, grăsimi trans, alcool, etc.) sau chiar de către antrenament. Atunci când ne antrenăm, apar inflamații mici la nivelul articulațiilor.

Aceste inflamații sunt periculoase pentru că în majoritatea cazurilor nu le simțim prezența sau cel puțin nu ne dăm seama. Dacă corpul nu reușește să lupte cu ele, vor deveni inflamații cronice care pot duce la:

  • oboseală crescută
  • dureri în piept
  • dureri abdominale
  • febră
  • mâncărimi
  • dureri articulare

De asemenea, dacă scopul tau este să crești în masă musculară sau să slăbești, ar fi bine să ai în vedere și inflamațiile. În momentul în care corpul are de vindecat o problemă, creșterea în masa musculară sau arderea grăsimii sunt puse în așteptare.

Acum, 5 recomandări pentru a reduce inflamațiile și a ajuta organismul să scape de ele într-un mod mai eficient:

1. Evitați alimentele procesate și zahărul adăugat 

  • Chimicalele, aditivii și zahărul adăugat pot fi posibili iritanți. Așa că axați-vă pe alimentele de bază și cât mai puțin procesate.

2. Consumă alimente cu efect antiinflamator 

  • Aici se încadrează fructele, legumele, peștele, oleaginoasele și semințele. Având un conținut ridicat de antioxidanți, fitochimicale și omega 3, aceste alimente ar trebui să facă parte din alimentația ta obișnuită.

3. Somnul 

  • Recomandările sunt între 7-8 ore de somn adânc pe zi pentru ca organismul să aibă suficient timp să lupte cu inflamațiile.

4. Consumă alimente pentru microbiom

  • Microbiomul reprezintă totalitatea bacteriilor și a organismelor vii din interiorul nostru. În proporție de 90%, acestea se află în intestine.
  • Microbiomul menține 95% din sistemul imunitar, deci putem spune că este destul de important.
  • Alimentele din această categorie se suprapun puțin cu cele de la punctul 2. Avem fructe, legume și alimente fermentate precum iaurt, chefir, etc.
  • Este foarte important să avem un microbiom diversificat, pentru a fi cât mai eficient.

5. Relaxează-te 

  • Stresul ridicat este destul de des întâlnit în zilele noastre, dar este foarte daunator. Activități precum mersul la saună, spă, chiar și o simplă plimbare de 15 min. într-un loc linistit, poate face o mare diferență pe termen lung. Încercați să adăugați în rutina voastră obiceiuri care să vă ajute în lupta cu stresul.

Într-un final, indiferent de obiectivul vostru, este bine să mențineti inflamațiile cât mai scăzute posibil pentru ca organismul vostru să poată funcționa eficient.