În general, ne amintim de imunitate atunci când se apropie sezonul rece, ne îmbolnăvim, sau în cazul răspândirii alarmante a unei boli, așa cum este cazul Covid-19.

În general, e un lucru bine cunoscut faptul că dieta și un stil de viață activ joacă un rol decisiv în susținerea sistemului imunitar. Însă noi studii evidențiază faptul că dezvoltarea musculaturii ar putea fi la fel de importantă în susținerea unui sistem imunitar puternic, precum consumul de legume și fructe.

Mușchii scheletici ajută la menținerea și întărirea sistemului imunitar în bolile cronice, conform unui studiu recent, realizat de cercetătorii de la Centrul German de Cercetare a Cancerului.

De la studiile ”in vitro”, la cele experimentale pe rozătoare, până la studiile încrucișate pe oameni, toate au arătat că împotriva bolilor cronice sau a cancerului, sistemul imunitar trebuie să fie activ pe perioade lungi de timp. Însă, pe termen lung, eficiența sistemului imunitar scade și la fel și capacitatea acestuia de a proteja organismul.

Studiile au arătat că principala cauză a degradării sistemului imunitar este dată de pierderea funcției celulelor T, care au un rol primordial în a recunoaște și a distruge celulele daunătoare. Aceasta fiind explicația pentru care infecțiile severe sau cancerul determină scăderea masei musculare și implicit a greutății.

 

Pentru identificarea cauzelor degradării funcționale a celulelor T şi asocierea cu pierderea masei musculare, oamenii de știință au examinat expresia genelor în mușchii scheletici, ai unor șoareci infectați cu un virus infecțios, agresiv, asemănător meningitei.

Cercetătorii au descoperit că în infecțiile cronice, celulele musculare eliberează cantități crescute a unei substanțe, numită ”interleukina-15”, care determină precursorii celulelor T, să fie atrași și să se stabilească în mușchii scheletului. Practic, celulele T sunt protejate de contactul cu inflamația cronică.

Studiul a demonstrat că rozătoarele cu mai multă masă musculară erau capabile să facă față infecției mult mai bine, decât cele ai căror mușchi erau mai slabi. Dacă prin lupta cu infecția, celulele T iși pierd funcționalitatea, celulele precursoare pot migra din mușchi și se pot dezvolta în celule T, lucru ce va permite corpului să lupte în continuare cu infecția.

Prin urmare, cu cât avem mai multă musculatură scheletică, cu atât avem mai multe celule ”de rezervă”, pregătite să apere organismul.

Un alt studiu realizat în domeniul Imunosenescenței, confirmă că masa musculară stimulează sistemul imunitar. Imunosenescența reprezintă procesul de îmbătrânire care afectează sistemul imunitar, producând o susceptibilitate crescută pentru infecții, boli autoimune, neoplazii, sindroame metabolice și tulburări psihice.

Mai multe studii încrucișate au comparat funcția sistemului imunitar între ambele sexe, persoane active și sedentare. Un studiu a comparat  funcția imună dintre 30 de femei în varstă, sedentare, cu 12 femei de aceeași vârstă, dar care au făcut sport de performanță.

Femeile active prezentau cu 60% mai puțin stres oxidativ și disfuncție imunologică.

Obezitatea, sindromul metabolic și cele mai comune boli cronice, precum ateroscleroza, anumite tipuri de neoplasme și diabetul zaharat tip 2, sunt caracterizate în parte prin inflamație mare, stres oxidativ și disfuncție imunologică. Știința a demonstrat de-a lungul timpului, că exercițiul fizic combate aceste elemente ale procesului bolii, prin stimularea multor modificări celulare și moleculare în organism, promovând răspunsuri anti-inflamatorii și antioxidante.

Cercetătorii de la Universitatea din Appalachia şi de la Universitatea din Carolina de Nord, şi-au publicat rezultatele online, în Jurnalul Britanic de Științe Medicale. Ei au studiat un grup de 1002 de adulți sănătoși, cu vârstă cuprinsă între 18 și 85 de ani, pe o perioadă de 12 săptămâni, în timpul anotimpurilor de toamnă și iarnă. La începutul studiului, subiecții au fost examinați și interogați asupra dietei și a stilului lor de viață, inclusiv aspectul legat de mişcare.

Persoanele active (care au avut 3 sau mai multe zile de antrenament pe săptămână), au prezentat cu 43% mai puține simptome de infecţii respiratorii, în comparaţie cu persoanele sedentare.

Concluzii:

  • Nu este niciun dubiu că sportul practicat cu regularitate, este unul dintre pilonii cei mai importanți ai unei vieți echilibrate. Exercițiul fizic îmbunătățește sănătatea cardiovasculară, scade presiunea arterială, ajută la controlul greutății și te protejează împotriva a numeroase boli.
  • Studiile dovedesc, de asemenea, că masa musculară joacă un rol important în menținerea unui sistem imunitar puternic, atât prin depozitarea celulelor T, cât și prin promovarea unei bune circulații a sângelui, care permite celulelor și substanțelor sistemului imunitar să se deplaseze prin organism și să își îndeplinească sarcinile eficient.