Deficitul Caloric | Ce Inseamna si Cum Functioneaza?

Deficitul Caloric | Ce Inseamna si Cum Functioneaza?

   O calorie este o unitate de măsură a energiei. Când citești pe eticheta unui produs că acesta conține 100 de calorii, această cifră aproximează câtă energie ar putea primi corpul tău dacă mănânci sau bei acel produs. Grăsimea din corpul uman poate fi considerată, de asemenea, o formă energie / calorii stocate.



   Dacă grăsimea este mai multă decât ți-ai dori, asta înseamnă un singur lucru și anume că mănânci în mod constant mai multe calorii decât are nevoie corpul tău. Caloriile / energia suplimentară este stocată de corpul tău sub forma acestor țesuturi adipoase. Așa cum depozitele de grăsimi s-au acumulat treptat din surplusul caloric, la fel se vor elimina printr-un deficit caloric.

   Dar, pentru a fi în deficit, avem nevoie de câteva cifre. Trebuie întâi să știm câte calorii arde organismul.



   Corpul consumă calorii în primul rând pentru a întreține funcțiile vitale: respirat, circulația sângelui, etc. Apoi mai sunt caloriile consumate în procesul de digestie. Și mai sunt și caloriile consumate cu diversele activități zilnice în funcție de job-ul pe care îl avem, cât de mult sport practicăm și stilul de viață pe care îl avem. Există diverse formule care calculează necesarul de calorii zilnic. Aceste formule țin cont de greutate înălțime, vârstă și nivelul de activitate zilnică.

   Un deficit caloric prea mare pe parcursul a mai multor luni va afecta în mod direct metabolismul tău. Curele de slăbit bruște îți vor deregla sistemul hormonal și pot afecta grav sănătatea.

   Un deficit caloric prea mic va avea drept efect lungirea fără rost a unei cure de slăbit, iar rezultatele vor apărea greu și motivația va dispărea treptat.



   Deficitul caloric ideal este de 500 de calorii. Acest deficit asigură un echilibru optim între numărul de kilograme pierdute și nivelul de energie zilnică. Dacă vei mânca păstrând acest deficit caloric pe o perioadă de câteva luni ar trebui să poți slăbi optim, fără să suprasoliciți organismul. Poate părea puțin, dar este o rată de slăbit sănătoasă și sustenabilă.

   Desigur că, dacă mărești deficitul caloric, vei slăbi mai mult într-un timp mai scurt. Dar organismul uman este programat în primul rând pentru supraviețuire; el nu știe că tu trebuie să te pregătești de plajă și, ca atare, ți-ai dori un abdomen plat. Dacă insiști cu un deficit caloric prea mare, organismul va considera că treci printr-o perioadă dificilă în care nu poți asigura minimul de resurse necesare zilnic și va declanșa mecanismele de supraviețuire, încetinind metabolismul. Organismul încearcă astfel să consume mai puțin pentru a trece de perioada dificilă.


   Un metabolism încetinit vine la pachet cu stări de oboseală și energie redusă, depresie și motivație scăzută. Toate aceste lucruri fac mult mai dificil procesul de slăbit. De aceea este recomandat să nu depășești deficitul de 500 de calorii pe zi.

   Adevărul este că organismul uman are nevoie de anumiți nutrienți de bază. Cei mai importanți, așa cum o spune și numele, sunt macronutrienții: proteinele, grăsimile și carbohidrații. Proteinele sunt esențiale în menținerea musculaturii, a sistemului osos și nu numai. Grăsimile (în special cele nesaturate, pe care le poți găsi în nuci, ulei de măsline, avocado) sunt esențiale pentru dezvoltarea creierului, menținerea sănătății organelor și a sistemului hormonal. Carbohidrații asigură necesarul de energie pentru funcționarea celulelor organismului. Nu neglija o dietă care să conțină toate aceste elemente.



   În momentul în care vei începe să numeri caloriile vei avea tendința de a elimina o mare parte din grăsimi. De ce să pui două linguri de ulei de măsline în salată când mai poți adăuga, pentru același număr de calorii, o bucată generoasă de piept de pui? Dar, rolul pe care îl au grăsimile (în special cele nesaturate, din uleiuri vegetale și din arahide) în susținerea sistemului hormonal este unul foarte important și nu ar trebui neglijat. Este foarte ușor ca, atunci când ții o cură de slăbire, să perturbi echilibrul acestui sistem cu consecințe deloc plăcute (libidou redus, depresie, lipsă de energie). Consumă, așadar, și grăsimi. În mod ideal, ar trebui ca proteinele să fie undeva pe la 25% din totalul caloriilor consumate, grăsimile pe la 35%, iar carbohidrații pe la 40%.

   Cifrele sunt aproximative și nu ar trebui să te stresezi prea tare dacă în unele zile depășești sau ești sub limită. Încearcă, însă, ca dieta ta să tindă către aceste cifre și să îți menții un ritm constant în alimentație și antrenament pentru că fără un echilibru, rezultatele vor întârzia să apară.